Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

08 Augustus 2018 | Peru, Arequipa

Het is even een paar dagen stil geweest. We zijn aangeslagen door het nieuws dat een van onze spelers van Heren 1 van onze hockeyclub twee dagen geleden in Thailand een scooter-ongeluk heeft gehad. Floris (21) is vanmorgen overleden in het bijzijn van zijn ouders, die inmiddels naar Thailand waren afgereisd. Hij was na het ongeval al voor 90% hersendood verklaard door de lokale artsen. We zien dat het nieuws de landelijke dagbladen al heeft bereikt (o.a. Telegraaf). De club is in diepe rouw. Carin heeft vandaag en gisteren per mail/telefoon een paar keer contact gehad met mede-bestuursleden.

Met ons gaat het verder goed. We hebben de nachtbus naar Arequipa goed doorstaan. De stoelen konden in slaapstand worden gezet (niet zo horizontaal als gehoopt, maar toch), licht ging uit, het was pikke donker op een blauw lichtje na. In het begin voel je je even opgesloten. We zaten beneden met in totaal 15 personen.
We zitten hier in een pittoreske possade in het oude centrum van Arequipa. Arequipa is na Lima de tweede grootste stad van Peru. Er wonen 700.000 mensen. Het wordt wel de witte stad genoemd omdat veel huizen en gebouwen uit witte stenen zijn opgetrokken. 'Sillar' noemen ze dat gesteente. Het is ontstaan door de uitbarstingen van de vulkanen die Arequipa omringen. Een machtig gezicht, de toppen bekleed met een dikke ijslaag. We zitten vlakbij alle bezienswaardigheden. Gisteren en vandaag rustig aan gedaan om te wennen aan de hoogte (2.400m, zoiets). Twee keer een stadwandeling gedaan. In het Santa Catalina klooster geweest (prachtig met de bekende blauwe en terra-rode muren, veel potten met rode geraniums, cellen waar nonnen woonden etc, Ditte heeft er veel foto's gemaakt). Vandaag naar de markt (San Camilo Market) geweest en daar wat fruit gekocht. Ook het kleine museum bezocht waar een mummie ligt opgebaard. Een Inca-meisje dat 500 jaar geleden door de Inca's is geofferd op een van de vulkanen om de Goden (de bergen) gunstig te stemmen. Eenvoudig geluncht op het Plaza de Armas, het centrale plein, waar ook de kathedraal aan ligt (niet in geweest). Het weer is heerlijk zonnig, einde middag koelt het snel af.
Zowel gistermiddag als gisteravond, als vanavond verrukkelijk gegeten. Niets gelogen over de Peruaanse keuken. Fantastisch en spot goedkoop. Gisteravond 7 gangen voor 25 euro pp. Maar dat gaan we natuurlijk niet elke avond doen, dan ben je dan ook snel zat. Inmiddels we cavia gegeten. We vonden het niet lekker, heel vet ook. Het alcapa-vlees vonden we erg stug.
Inmiddels kunnen we tellen in het Spaans (tot 15 zo'n beetje) en manzana=appel en pino=ananas (logisch:pino colada!). Straks gaan we vast geld wisselen voor Chili en Bolivia. Carin heeft bedacht dat als we in Arica zijn, het zondag is. Mogelijk zijn banken dan dicht?
Morgenochtend gaan we voor twee dagen naar de Colca Canyon. Dan komen we voor het eerst boven de 3.500 m. Zijn overmorgen avond weer terug in Arequipa, voor nog 1 nacht. Daarna gaan we richting Chili. Tot later!

• 08 Augustus 2018 - 23:00

Jany De Kruijf:

Het ongeluk van Floris is heftig. Ongeluk met scooter, drama!
    Doen jullie het wel kalm aan op 3500 mtr hoogte
    Dat is niet misselijk. Echt ff aanpassen.

• 09 Augustus 2018 - 06:37

Gelske:

Ja, een ongeluk is just around the corner! Je wordt je dan weer even extra bewust van alle risico die er kunnen zijn. Maar ook. Of, misschien juist, dat je moet genieten van elkaar, de reis en al het moois dat je ziet.
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen. En goed dat jullie wennen aan de hoogte! ‘T wordt toch alleen nog maar hoger?
    Fijn dat cavia niet smaakt. Past niet in ons patroon. Net zoals hond of slang in Azië. Stoer dat jullie het gedaan hebben.
    Groeten!

• 11 Augustus 2018 - 15:35

Annelies:

dag dames,

lijkt me geweldig, die hoogte en de vergezichten!
    Bijzonder, waarbij je ongetwijfeld het gevoel van onze nietigheid zult kunnen voelen.
    Ben benieuwd naar jullie ervaring op 3500 meter.

Triest, het overlijden van deze jonge hockeyer. Zelf heb ik ook iets bizars meegekregen vorige week: een goede relatie is tijdens het heftige onweer een week geleden- heel kort in Rotterdam- het slachtoffer geworden van een boom, die op haar auto viel. Normaliter reed zij, maar nu had ze haar man gevraagd om achter het stuur te gaan zitten.. Kun je niet verzinnen. Ook dit heeft het nationale nieuws gehaald, maar zo wil je niet in de krant komen..

Precies wat Gelske ook al opmerkt: geniet!

goede reis,
    Annelies