Lima-Paracas - Reisverslag uit Paracas, Peru van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Lima-Paracas - Reisverslag uit Paracas, Peru van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Lima-Paracas

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

05 Augustus 2018 | Peru, Paracas

De eerste dag in Peru zit er op! We begonnen met een lekker ontbijt in onze knusse posada in de wijk Miraflores in Lima. Waar we overigens pas rond 4.00 in de ochtend in bed lagen. Toch nog paar uurtjes slaap gepakt, nadat we in het vliegtuig ook aardig hebben kunnen dutten. We hebben ongeveer 2 uurtjes in Lima rondgelopen. Naar het 'kattenpark' (idd allemaal poezen, zien er goed uit, dus krijgen daar vermoedelijk te eten), vervolgens naar het strand. "Ola! Surfing?". Hoe vaak is ons die vraag gesteld? Zagen wij eruit alsof we wilden gaan surfen. Er liggen daar vele surfers in de Pacific Ocean (Stille Oceaan). Golven genoeg voor. Lima (hier woont ⅓ van de bevolking van Peru!) ligt op een plateau. Stijle kust en daar bovenop ligt de stad. Nooit geweten.
Strak om 12.00 uur opgehaald door de taxi voor vervoer naar het busstation. Daar 3 balie's afgelopen. Nr 1 voor de boarding pass, nr 2 om te vragen welke gate, nr 3 voor bagage drop off. Zo hou je de natie aan het werk. Zo ook bij het 'restaurant' waar we nog even een broodje hebben genuttigd. Twee dames waar 1 persoon het waarschijnlijk sneller had gedaan.
Ditte hield strak in de gaten in welke bus onze bagage ging en idd dat was de bus waar wij ook mochten inchecken (na check van onze rugzakken en metaaldetector). Top-bus met wifi, oplader voor telefoon en tv. Stoelen die ver naar achteren konden en voetensteun. Rit van 4 uur naar Paracas over de Panamericana Sur. Terwijl Ditte meters maakte met House of Cards, genoot Carin van het landschap. Bizar. Veel heuvels als je Lima uit bent, allemaal zand/aarde, geen groen te bekennen. Feitelijk woestijn. Daar waar de weg de heuvels doorkliefde zag je dat ze bestaan uit gesteende, stenen, afgetopt met zand/aarde. Soms een gloed van fel groen gras op de top. Dan toch opeens een golf course of een groene 'postzegel' met 3 koeien. Huisjes die net gebouwd waren met een opening voor deur en raam, maar nog zonder sponningen en dak. Veel grond was van de overheid maar ook regelmatig 'privada'. Het puzzelt Carin of dit nu ook industrie was (cement?) Na circa 2,5 uur werd het wat groener en uiteindelijk blauwe lucht (in Lima, zware bewolking tot miezer, schijnt in de winter vaste prik te zijn).
Op de weg gebeurde ook van alles. Op de vluchtstrook tuktuks, wagen met ezels en tractoren gewoon tegen de rijrichting in. Rechts inhalen geen probleem. Honden die de weg oversteken en ook mannen met en groot crucifix op hun schouder die dat voorbeeld volgen. Waar kwamen die vandaan? Onze 'pilotes' (chauffeurs) zetten ook de bus gewoon stil half op de vluchtstrook half op de rechter weghelft om even te wisselen. We hadden trouwens ook een heuse stewardess aan boord die ons nog een keer drinken en broodjes uitdeelde. We hebben ook van de Inka Cola (gele prik) mogen proeven. Rond 17.30 aangekomen in Paracas. Een kleine enclave dat feitelijk bestaat bij de gratie van de het nationaaal reservaat van Paracas en van de Ballestaseilanden. Heerlijk gegeten langs de boulevard: ceviche (rauwe vis met citroen) en een de beroemde cocktail Picso Sour geproef (en zuur is-ie!). Rond 20.00 uur al terug in de hotelkamer. Waarom toeteren al die auto's buiten? Moeten we nog achter zien te komen... Morgen vroeg op voor onze boottocht naar de Ballestas.

• 05 Augustus 2018 - 06:31

Annelies De Koning:

dag dames,

fijn dat jullie weer goed zijn aangekomen. Ik lees weer met plezier jullie verslag. Mooie reis toegewenst en geniet ervan!

• 05 Augustus 2018 - 06:44

Gelske:

Hoi Carin en Ditte,

Leuk, weer jullie reisverhalen. Nu nog zonder plaatjes maar als straks dat fotoboek af is (dit jaar nog, Carin ??

• 05 Augustus 2018 - 10:17

Jack:

Hallo Ditte en Carin,

Heerlijk om jullie reisverslag weer te mogen lezen. Het voelt alsof we erbij zijn!
    Sinds vrijdag zijn Awa en ik ook op vakantie op een ander continent: Europa! Awa blijft hier een weekje en ze trekt dan verder naar familie en vrienden in Frankrijk en Italie. Ze keert terug naar S op 30/8 vanuit Nice. Ik blijf hier tot 15/10 (oa om het regenseizoen te ontwijken).
    Ik ga gauw je tweede verhaal lezen!
    Warme groeten, fijne reis en tot ziens,

Awa en Jack

• 05 Augustus 2018 - 15:11

Marloes:

Ola carin en ditte!!
    Ben nu al benieuwd naar t reisverslag van morgen....