Zaterdag 22/7 Kata Tjuta (The Olgas) - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Zaterdag 22/7 Kata Tjuta (The Olgas) - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Zaterdag 22/7 Kata Tjuta (The Olgas)

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

23 Juli 2017 | Australië, Alice Springs

Na een koude nacht houden we onze 5 lagen aan als we om 6.15 uur opstaan. Het kan ons niets schelen. Gelukkig is het kampvuur weer snel aan. We roosteren brood. Om 6.45 uur zien we de zon opkomen en om 7.15 uur vertrekken we naar Kata Tjuta. Gelegen 35 km van Uluru (Ayors Rock). Vlakke omgeving en daaruit verrijzen 36 rotskoepels. Kata Tjuta betekent ‘vele hoofden’. We wandelen door de Valley of the Winds langs en tussen de rotsen door. Machtig mooi weer. Prachtige lookouts. Wel veel mensen. Al snel kunnen alle lagen uit en lopen we in korte broek. Halverwege krijgen we een snack (sinasappels en koekjes). Daarna dezelfde weg terug gelopen. We BBQ-en ergens in de outback bij een of ander ‘resort’ dat als sinds 1956 in handen van de bewust familie is. We komen aan, gaan naar de kookplek, braden onze hamburgers en worsten, snijden sla, tomaten, ui en komkommer (iedereen helpt mee) en verorberen onze lunch. Daarna afwassen, opruimen, inladen en door naar ons campsite van die avond. Kort voordat we daar arriveren stoppen we om hout te sprokkelen voor het kampvuur. Daar moet ook op gekookt worden. Ken (onze gids) probeert een dode boom om te trekken met de bus, maar helaas breekt het touw. Inmiddels genoeg verzameld dus we kunnen door. Op de campsite komen twee mensen ons assisteren bij het eten koken. Na afloop zoeken we takken om mashmallows te roosteren. Het is echt veel minder koud buiten dan de avond ervoor. En ja, we zouden nog een nacht in een swag slapen onder de sterrenhemel. Ken legt ons uit hoe het werkt. En doe vooral geen dikke kleding aan in de swag, want het is echt warm genoeg. Carin doet toch nog 2-3 lagen aan, maar is inderdaad niet nodig. Alles gaat weer uit. De andere drie Nederlandse kinderen, Ditte en een Duitse jongen gaan ook in de swag. Carin dus ale enige volwassene. Het was fantastisch. Een heel bijzondere ervaring om die geweldige sterrenhemel met de Melkweg boven je te hebben. Het kampvuur bleef eigenlijk de hele nacht wel gloeien. Carin deed helaas bijna geen oog dicht. Overal gesnurk om haar heen! Nog even uit de swag gegaan en 'wild' geplast. Wc’s ging ze echt niet naar toe lopen midden in de nacht. Er waren 2 wc’s en 2 douches met zicht op de bush. Zat gordijn voor maar volgens Ken kon je dat beter niet dichtdoen, want hoe mooi was het uitzicht!. Als het licht van de wc aan is, is-ie bezet, douche idem. Daar stond een stookkachel bij om het water op te warmen. In ieder geval even de voeten afgespoeld. Wat een belevenis allemaal weer voor ons niet-kampeerders!