Vrijdag 21/7 Ulura (Ayors Rock) - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Vrijdag 21/7 Ulura (Ayors Rock) - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Vrijdag 21/7 Ulura (Ayors Rock)

Blijf op de hoogte en volg Carin

23 Juli 2017 | Australië, Alice Springs

We zijn weer in de bewoonde wereld met internet. Dus hierbij de verslagen van onze dagen in de Outback, de Australische woestijn.
Vrijdag 21/7 om 8.00 uur vertrekken we per taxi naar de Domestic Airport. We hebben begrepen dat we daar pas een uur van tevoren hoeven te zijn voor onze vlucht van die ochtend. We hebben bericht dat we om 14.00 uur op Ayors Rock Airport moeten staan met 4 liter water en we moeten geluncht hebben. Er zijn geen faciliteiten op Ayors Rock Airport. Toch even wat stress bij Carin. Hoe gaan we dat dan fiksen? Mag er dan water mee op een binnenlandse vlucht? Krijgen we lunch in het vliegtuig? Of mogen we eten meenemen? En er moesten nog sokken gekocht voor Carin en nieuwe hoestdrank en keelpastilles voor Ditte. Gelukkig zien we gelijk een winkel op Domestic Airport waar we alles kunnen kopen. En water mag gewoon mee het vliegtuig in. Alle problemen opgelost. We hebben besloten om de spullen die we in de Outback nodig hebben in aparte tassen te doen, zodat we niet steeds met onze koffers op de campsite lopen te zeulen door het zand. Dat was een slim besluit. Was wel wat gedoe met plastic tassen, maar goed. Dus op Ayors Rock Airport moesten we dat nog even fiksen. Buiten het gebouw staan twee Outback-bussen. Eén daarvan blijkt de onze. Geen groep van zes, maar van 21! Noren, Schotten, Fransen, Duitsers, nog een Nederlands gezin (kids van 18, 17 en 11) en wij. Gids: Ken.
Spullen ingeladen en snel naar Ayors Rock. Uluru is de naam die de aboriginals eraan hebben gegeven. Het is een heilige plek. In het verleden werd er nog wel opgeklommen, maar dat is niet (meer) de bedoeling. Een enkeling doet het nog. We krijgen uitleg van twee aboriginals in hun eigen taal, was vertaler bij. Ook nog in Aboriginal symbolen geschilderd. Nou ja, dat had van ons niet gehoeven, maar het duurde niet lang. Vervolgens met 20 bussen bij de zonsondergang. Glas bubbels en wat snacks erbij. Was mooi, maar niet zo indrukwekkend als vorig jaar in Zuid-Afrika eerlijk gezegd. Je ziet Ayors Rock wel enigszins verkleuren.
Vervolgens naar onze campsite. We hebben een tent met twee bedden. Klein allemaal natuurlijk. Er is een gebouw met toiletten en douches. Douchen slaan we over. Het is hartstikke koud. We eten aan een lange tafel. Iedereen vertelt iets over zichzelf. Er is een groot kampvuur. En het is koud! Iedereen helpt mee met afwassen/opruimen. We liggen al vroeg met vijf lagen kleding aan in bed. Eerst met zaklamp nog een laatste keer naar de wc door het donker. In de tent is een klein licht, je ziet bijna niks. Dus goed dat we de zaklampen mee hadden. Er wordt flink gesnurkt door onze buurman. Pfff.