Icefields Parkway - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Icefields Parkway - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Icefields Parkway

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

15 Augustus 2014 | Canada, Lake Louise

Vandaag staat in het teken van de 230 km lange Icefields Parkway, één van de mooiste bergwegen ter wereld van Lake Louise naar Jasper. Volgt de continentale waterscheiding, dwars door het hart van de Canadese Rockies. Het is zwaar bewolkt, de wolkensluiers hangen zelfs over de weg, maar opeens is het de lucht weer nagenoeg blauw. Veel, heel veel meren, gletsjers, watervallen en bergkammen hebben we gezien. Crowfoot Glacier, Bow Lake (werkelijk spiegelglad en dus spiegelt de hele omgeving in het meer), het turquoise Peyto Lake, de Mistaya Canyon (uitgeslepen door de Mistaya rivier). Carin wil de Parker Ridge Trail lopen, maar Ditte ziet dat niet zitten. Carin gaat alleen op pad, maar komt al kort daarna terug. Wordt niet aangeraden om alleen te lopen (ivm de beren). Tja. Rond 13.00 uur aangekomen bij wat wel het hoogtepunt van de route is: de Columbia Icefields, het grootste ijsveld in de Rocky Mountains, 325km2, meer dan 360m dik. Vijf gletsjers zijn daar bij elkaar te zien. Met een snowcoach (een speciaal zwaar voertuig met kolossale banden) zijn we op de Athabasca Glacier geweest. Zo dik als de Eifeltoren hoog is. Zeer indrukwekkend. Gelukkig hebben we dikke trui aan en lange broeken, want er staat een koude wind. Helaas is het Ice Center niet open wegens een verbouwing. Ook nog een pad gevolgd waar je aan de hand van jaartallen kunt zien hoe ver de gletsjer inmiddels al is teruggelopen. Al met al is het al 16.30 als we er wegrijden met nog een aantal bezienswaardigheden onderweg op het programma: Stutfield Glacier, de Sunwapta Falls en de Athabasca Falls. De Valley of Five Lakes-wandeling (4km) geschrapt, want het is al tegen 18.30 als we bij Jasper aankomen. Bij Jasper House even wifi opgepikt. Ditte moet haar bieb boeken dringend verlengen, anders een boete en voor acht boeken telt dat aan. Wifi erg langzaam dus opladen van ons dagboek zit er weer niet in.
Het is al tegen 20.00 uur als de lasagna in de magnetron ontploft (foutje). In de avond begint het te onweren en een beetje te regenen. Camping Whistler’s (ook weer van Canada Parks, want nog in Nationaal park, dus weer geen wifi) is prachtig, veel privacy. Ditte selecteert haar foto’s op de laptop (vandaag meer dan 300 foto’s gemaakt) en we spelen nog een aantal van onze gebruikelijke spelletjes.