Maandag 24/7 'The Alice' - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Maandag 24/7 'The Alice' - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Maandag 24/7 'The Alice'

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

25 Juli 2017 | Australië, Alice Springs

Een dagje rust in The Alice, zoals Alice Springs liefkozend wordt genoemd. Bijna in het midden van Australie gelegen. Ontbreekt op geen enkele landkaart/atlas. Maar wie denkt dat dit een grote stad is komt bedrogen uit. Het is niet meer dan een nederzetting met 10.000 inwoners. Maar wel heel belangrijk geweest in de ontsluiting van Australie. Er was een waterbron (Springs) en een 'gap' in de bergketen in de MacDonnell Ranges waar ook een rivier doorheen liep. De perfecte plek om een telegraafverbinding te leggen van zuid (Adelaide) naar noord (Darwin). Alice was de voornaam van directeur Todd van de telegraafbedrijf ter plekke (zij is overigens nooit in Alice Springs geweest). De plaats werd met kamelenkaravanen bevoorraad. In 1929 kwam de spoorverbinding met het zuiden. Die naar Darwin werd in no time aangelegd door de Australiers en Amerikanen bij het begin van de Tweede Wereldoorlog. We maken een korte wandeling naar Anzac Hill. Vandaaruit hebben we overzicht over ' de stad'. Op deze kleine heuvel staat een oorlogsmonument voor de gevallen Australische militaire in alle oorlogen: beide wereldoorlogen, maar ook Borneo, Boerenoorlog, Korea, Vietnam, Irak, Afghanistan etc. Mooi te zien hoe ze een groene oase hebben kunnen creeren in de woestijn. Carin wil naar de Royal Flying Doctor Service die hier een regionaal hoofdkwartier heeft. Wie heeft niet weg zitten zwijmelen (op zondagavond?) bij de tv-serie? Op weg wijzigt haar plan, want ze wil graag een 'wollen pop' en ze wordt naar een galerie verderop verwezen. Kwartier lopen, hmm maar wel richting meer industrieterrein, buiten het centrum, bloody hot. Steeds meer aboriginals in plaats van blanken. Blanke vrouw met rugzak. Nou ja ze besluit door te zetten. Helaas zonder succes, het formaat dat ze zoekt zit er niet bij. Wel in een ruimte achter de galerie nog een hele voorraad, maar daar mag ze tot haar grote verontwaardiging niet kijken van de galeriehoudster. Grrr. Onverrichter zake terug lopen naar het hotel, waar Ditte zit te puzzelen. Heerlijk gelunch op het terras van een gezellig bar in Todd Street. Hier ligt de Todd Mall, een winkelcentrum. Ons hotel grenst eraan.
Einde middag delen we een taxi met een vader en dochter (Nederlanders uit Leiden) naar de airport. In twee uur vliegen we naar Darwin. Het is hier tropisch warm!

• 25 Juli 2017 - 08:49

Gelske:

Lekker, een dag geen uitgebreid programma. Met Ditte gaat het goed?
    Veel plezier in Darwin!

• 25 Juli 2017 - 11:00

Jany De Kruijf:

Doe je wel een beetje voorzichtig als je alleen gaat wandelen, Carin.
    Blanke vrouw met rugzak tussen de aboriginals. Ik zie het voor me.
    Is Ditte weer een beetje opgeknapt?