woe 14 augustus Fietsen op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu woe 14 augustus Fietsen op Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

woe 14 augustus Fietsen op Bali

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

15 Augustus 2013 | Indonesië, Ubud

Fantastische dag gehad. Opgehaald vanmorgen rond 8.10 uur en naar Kintamani-gebied gebracht. Onderweg een stop bij een koffieplantage. Leuke uitleg en we hebben allerlei soorten thee geproefd en cacao-koffie. Ook gezien hoe ze Luwak-koffie maken. Dat is een dure koffie, genaamd naar de Luwak, een dier die de koffievruchten eten en de bonen uitspuugt. Luwak koffie wordt op een bijzondere wijze gezet. Ipv het filter op het koffiekopje te zetten, zit onderin de glazen bol water, dat aan de kook wordt gebracht en stijgt op naar de glazen bol daarboven waar de koffie in zit. Zo mengt het en wordt het vervolgens in een kopje geschonken. Voor André koffie gekocht en voor oma Citroengras thee. Die vonden wij het lekkerste!
Met uitzicht op Batur Lake hebben we geluncht (pancake banana). En vervolgens naar het vertrekpunt van de fietstocht. We waren met een groepje van acht. Helm op, mountainbike. Echt geweldig. Tussen de rijstvelden door, door dorpjes. We hebben uitleg gekregen over hoe een gemiddeld huis van een Balinese familie wordt gebouwd (bijv. de familietempel op het NO en de keuken op het W). Ook ontdekt waar nu eigenlijk de rijst in de plant zit... En dat elk dorp 3 tempels moet hebben: een voor Shiba, Visnu en Brama. Ook hier weer gebouwd in een bepaalde windrichting. Eén dag per jaar is het Silence Day (stilte dag), dan is alles dicht, geen auto's, geen scooters. Wat een heerlijkheid! De stand van de maan bepaald welke dag het is.
Na afloop lunch en we sloten af met het bespelen van Balinese instrumenten, lekker toeristisch.
Ook Ubud is razend druk. Elke dag tussen 11.00 en 18.00 uur staat het verkeer vast in de 3 hoofdstraten. Zo deden we ruim een uur over een ritje van 15 minuten.
We zitten trouwens in een fantastische hotel aan de rand van het centrum. Prachtige tuin en kamers. Ze maken van de handdoeken de mooiste figuren. We hebben een zwaan gehad, olifant en varken. Airco maakt wat lawaai, maar die draaien we 's avonds even voordat we gaan slapen. Is goed te doen. Werd 2x wakker van een Gecho (Tocke, vast niet goed geschreven).
Om 9.00 uur gaan slapen, want om 2.00 uur gaat de wekker voor onze Mount Batur trekking!