Victoria - Reisverslag uit Parksville, Canada van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Victoria - Reisverslag uit Parksville, Canada van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Victoria

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

25 Augustus 2014 | Canada, Parksville

Vanmorgen al vroeg ontbijt, om 7.00 uur. Jan heeft de tafel voor ons gedekt. Heerlijke verse fruitsalade (perzik, kiwi, blauwe bessen, aardbeien, frambozen), yoghurt, jam 2x, vruchtensappen 2x, toast en voor Carin scrambled eggs met tomaten uit de tuin. Wat een verwennerij. Zo’n ontbijt hebben we in geen tijden meer gehad. We kletsen nog gezellig met Jan o.a. over immigranten. Het wordt ons duidelijk waarom we hier zoveel Aziaten zien (Chinezen, Japanners en Koreanen). Ze zijn hier naartoe gehaald om toentertijd de spoorwegen aan te leggen. Inmiddels woont hier de 3e en 4e generatie. Jan krijgt regelmatig twee studenten over uit bijv. Korea die hier onderwijs krijgen o.a. van haar in de Engelse taal. Aziaten investeren ook veel in Canada. Probleem is dat ze een huis kopen omdat ze hier gevestigd moeten zijn, maar er niet wonen. Dat drijft prijzen enorm op en maakt het voor mensen met een gewoon salaris onmogelijk om in Vancouver te wonen.
Bij het wegrijden zien we weer een hert, dat snel over een hek springt als het ons ziet.
Over de highway 1 rijden we richting Victoria, een tocht van circa 150 km. Dat is te doen binnen twee uur. We stoppen kort in Chemanius. Ooit een bedrijvig plaatsje, maar sinds de lokale industrie verdwenen is, moesten ze iets anders verzinnen. Het werden grote muurschilderingen over de geschiedenis van British Columbia. Er zijn er velen in het dorp en inderdaad: het trekt toeristen en brengt dus geld in het laadje. Idem dito in Duncan, even verderop. Die doen hetzelfde maar dan met totempalen. Staan er tientallen van in het dorp. Verder een stop bij Cochiwa Bay, prachtige oude haven met houten huizen op palen.
Om 10.15 uur zijn we in Victoria. En waar stoppen wij eerst? Bij de vrij nieuwe shoppingmall net buiten het centrum Uptown Boulevard. Na een uurtje winkelen in de auto. Een de Scenic Marine Drive gereden, een mooie weg langs de kust. Vervolgens de auto geparkeerd bij het huis van Holly en Bob waar we vanavond te gast zijn. We gaan met de bus naar het centrum, de Inner Harbour. Bob heeft ons eerder via internet laten weten hoe daar te komen. We zien het parlementsgebouw, het bekende Empress hotel (we overwegen een high tea, maar vinden 60 dollar pp toch een beetje té), de watertaxi’s, watervliegtuigen, winkeltjes. We gaan met de watertaxi naar Fisherman’s Wharf. Daar liggen 2 pieren met de gekste woonboten. Erg leuk om te zien. Rond 16.00 uur gaan we richting ‚ huis’ , we zijn het zat. Helaas is er nog niemand, maar al snel belt Bob dat hij thuis is. Mooie ruime kamer en badkamer, maar wat minder schoon. Van buiten ziet het huis en met name de tuin en slecht onderhouden uit, maar binnen is dat gelukkig niet het geval. Het is hier erg stil, dat is prettig. Hij toont ons waar in de keuken de ontbijtspullen staan, dus we kunnen onze gang gaan morgenochtend. Verder geen contact. Vanavond met de auto weer richting Inner Harbour gegaan en lekker gegeten aan de haven bij The Steamship. Ons afscheidsdiner, want morgen zal het een armzalige hap zijn op het vliegveld. Ditte draagt haar nieuwe broek en (winter) vest. Morgen om 10.00 uur met de ferry terug naar Vancouver. Auto terugbrengen, nog even in de stad (strand?) en dan met de skytrain naar het vliegveld. De reis zit erop, de verslaglegging stop hier. Dank voor het lezen en voor de reacties. Die zijn voor ons weer erg leuk om te lezen. Tot ziens in Nederland!

• 26 Augustus 2014 - 11:25

Jack Verhoek:

Beste Carin en Ditte,

Heerlijk om op deze manier Canada beter te hebben leren kennen. Veelzijdig, onverwacht, ruig, en vol natuur! Een openbaring!
    Bedankt voor het laten meegenieten in jouw mooie schrijfstijl.
    Ik wens jullie een goeie thuisreis en vol goede moed weer aan het werk/school.
    Ik ga morgen een klein weekje naar Malaga en 8 september weer voor een half jaar naar Senegal!
    We houden contact!

• 26 Augustus 2014 - 13:43

Fieke Kalkman:

Leuk om zo mee te lezen met jullie belevenissen en jullie hebben duidelijk een fantastische vakantie gehad. Een goede en veilige terugreis gewenst!
    Fieke