Maandag 31/7 Brisbane naar Glasshouse Mountains - Reisverslag uit Beerwah, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Maandag 31/7 Brisbane naar Glasshouse Mountains - Reisverslag uit Beerwah, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Maandag 31/7 Brisbane naar Glasshouse Mountains

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

31 Juli 2017 | Australië, Beerwah

We zijn weer echt terug in de bewoonde wereld. We horen in alle vroegte sirenes en Ditte kon gisteravond niet in slaap komen vanwege geluid op straat. We hadden allebei een eigen slaapkamer. Luxe hoor! Vanmorgen tijdens het geweldige ontbijt van Geof (eigenaar B&B 1 Thornbury Street in Brisbane) zien we op tv waar de extra koffer controles op het vliegveld van Darwin om te doen waren: vier verdachten opgepakt in Sydney. Tja, ook dat gaat door. Niet teveel aan denken. Bij Geof vers fruit, heerlijke pancakes met fruit, en toast met avocado, zoete aardappel en gebakken eitje. Smullen hoor! Met volle maag lopen we even na 8.00 uur richting de Brisbane River en vervolgens naar het Hertz-kantoor in Charlotte Street. Weer een Corrola, bijna nieuw, dit keer met navigatie.
Onze eerste bestemming is het Lone Pine Koala Sactuary in Brisbane. In 1927 is de jacht op koala's (pels) bij wet verboden en is deze opvang gestart. Koala's slapen 18-20 uur per dag en eten alleen maar ecalyptus-blad. Drinken doen ze niet, omdat deze bladeren voor 50% uit water bestaan. In vrijheid leven ze 8-10 jaar, in de opvang 12-15 jaar. Natuurlijk bezweken wij voor de foto met koala (we mochten allebei de jonge Davis vasthouden) en hebben wij kangeroes gevoederd. Wat kijken die beesten arrogant uit de ogen!
Daarna via een korte stop aan de kust, door naar Glasshouse Mountains. Weer heel typische natuur. Zo maar stijgen 11 heuvels van 300-400m uit het vlakke landschap op. Ze zijn 25 miljoen jaar oud, dus veel ouder dan Uluru (Ayor's Rock). We gaan naar een uitzichtpunt van waaruit we er een aantal zien liggen. De naam Glasshouse hebben ze gekregen, omdat James Cook, die ze ontdekte, de vorm deed denken aan de ovens van de glasfabrieken in zijn woonplaats. Had Dirk Hartog, die voor Cook hier langs de kust zeilde, wat beter uit zijn ogen gekeken, dan hadden wij Nederlanders Australie ontdekt.
We verblijven hier in een ecolodge. Prachtige tuin. Wij slapen in -jawel- een Victoriaanse 1e klasse treinwagon uit begin 1900 uit Engeland. Gered van de sloop en de enige (van de nog 23 resterende op de wereld), die in privé bezit is. Erg leuk. En heerlijk dat het 's avonds afkoelt naar net onder de 20 graden. Overdag was het zo'n 25 graden schatten we in. Lekker geen airco meer nodig, gewoon je raam open in de auto.

• 31 Juli 2017 - 22:56

Jany De Kruijf:

Wat een leuke foto met de Koala. Genieten!
    Heerlijk dat de temperatuur draaglijker is.
    De natuur is wel bijzonder, begrijp ik. Carin, je moet een reisgids schijven. Dat doe ja al.