31 juli Krugerpark - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu 31 juli Krugerpark - Reisverslag uit Krugersdorp, Zuid-Afrika van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

31 juli Krugerpark

Blijf op de hoogte en volg Carin

03 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Krugersdorp

We worden al om 5.15 uur wakker van de mensen die op safari gaan. Gelukkig valt Ditte nog in slaap. Vroeg opstaan, al om 7.30 aan ontbijt. David adviseert ons vroeg naar Kruger te gaan. Is maar 20 minuten rijden. Kruger is 3 miljoen hectare groot en er huizen 147 diersoorten. We kopen een plattegrond met afbeelding van de dieren. Dan weten we ook een beetje wat we zien (en al gezien hebben in andere parken). We volgen de S-28, off road en zien uiteraard weer veel impala’s, kudu’s, een enkele olifant, paar giraffen, een neushoorn, gnoes. Als we weer op de hoofdweg komen is het daar een drukte van jewelste. Dat betekent een van de big five is gespot. Het blijken twee leeuwen te zijn. Ze liggen langs de oever. We zien ze op grote afstand. Check. We missen nu alleen het luipaard nog. Met dat we op de hoofdweg komen, merken we dat getikkel aan de auto. Als we een aantal blikken achter ons aan slepen. Alleen bij lage snelheid. De Nederlanders, die toevallig achter ons zitten, wijzen ons erop. Ja, we horen het zelf ook. We zitten dichtbij Lower Sanie, een van de camps in Kruger. Daar willen we al naar toe en nu helemaal. Wat te doen? Carin kijkt onder de auto. Er hangt niks los, lekt ook geen olie. Toch maar even bellen met het verhuurbedrijf. Doorschakel, doorschakel. We worden terug gebeld is de boodschap. We drinken wat en de tijd tikt voort. Voor de zekerheid belt Carin ook met Paul van Madiba Travel. Omdat geen olie lekt en we niks geraakt hebben (gat in de weg of zo), adviseert hij gewoon verder te rijden in afwachting van wat het verhuurbedrijf wil. Maar niet te ver weg, want dan kan Francois van de lodge ons eventueel nog komen oppikken bij pech. Vanuit het terras van Lower Sabie overigens een prachtig uitzicht over een bijna droge rivier (want winter en dat is hier het droge seizoen. Behalve dat noodweer van een week geleden dan.). Veel vogels. We zien krokodillen en nijlpaarden in en langs de rivier. Maar ook een dood nijlpaard dat besprongen wordt door gieren. Luguber. We rijden verder met de auto en zo waar, het getikkel is weg. Steentje in de velg geweest misschien dat bij langzaam rijden van boven naar beneden valt en in de velg blijft bij snelheid? We maken nog een prachtige tocht naar Skukuza, een ander kamp maar aan de westkant van Kruger. Hier blijken ze wifi te hebben! We laten oma via de familieapp even weten dat alles goed gaat. We besluiten hier morgen op weg naar Sabi Sand even onze verslagen te uploaden. We weten dat we in Sabi Sand ook geen wifi zullen hebben. Na de lunch in Skukuza gaan we verder. Ook weer off road via de S114 en de S21 naar de hoofdweg bij Lower Sabie. De tijd begint te dringen, want al 15.00 uur en om 17.30 gaat het park dicht. Nog heel wat km’s te gaan. Carin berekent wat dat voor de snelheid betekent en wordt er wat zenuwachtig van. We zien amper auto’s of dieren en de zon zakt zichtbaar. En dan opeens: giraffen. Vlak langs de weg. En verderop zien we 5 joekels van buffels de weg naderen. We stoppen en zetten de motor uit. Ze komen bij de weg en de voorste staat roerloos stil en kijkt ons lange tijd aan. Vertrouwt het kennelijk niet en draait om, zijn maten met hem. Ze blijven langs de kant van de weg grazen. Machtig gezicht. Behoorlijk indrukwekkend ook als zo’n buffel je kritisch bekijkt, al zit je in de auto. En moederziel alleen overigens, want geen auto te bekennen. Weer op de hoofdweg hebben we nog een uur om de laatste 45 km af te leggen. Dat lijkt ruim, maar de max. snelheid hier is 50 km/uur, dus het wordt allemaal krap. Stiekem rijden we wat sneller. Krijgen nog bavianen en apen op de weg. Verderop stopt een auto. Wij dus ook. Denken dat ze naar de oever kijken en een leeuw zien. Opeens zie we een giraf, vlak naast onze auto. We schrikken ons rot, daar keken ze dus naar. Om 17.29 passeren we de gate. Er wordt zoals gebruikelijk in je achterbak gekeken. En goed ook, want de bodem halen ze er ook uit om te kijken of daar niets onder verborgen ligt. De telefoon gaat. David belt om te vragen of alles goed met ons is. Het wordt al donker en de meisjes zijn nog niet terug in de lodge. Hij was gewaarschuwd door Paul/Francois dat wij mogelijk auto problemen hadden. Wat een lieverd. We stellen hem gerust, zijn over half uur ‘thuis’ . Toch 10 uur weg geweest, waarvan zeker 8 uur gereden, zo’n 175-200 km afgelegd denken we. Vanavond weer lekker diner aan de lange tafel. We spreken gezellig met de Fransen en Australiers die naast ons zitten. Een lange dag. Tegen 21.00 uur onze kamer. Ditte gaat gelijk slapen.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Krugersdorp

Donderdag 28 juli naar Swaziland

Bericht van Gelske op Facebook dat in het Leidsch Dagblad een kort artikel stond over de sneeuw in Zoeloeland maandag jl. Dat jullie weten dat het dus echt bijzonder was wat wij tijdens die barre tocht hebben meegemaakt!
Vandaag verlaten we Zuid-Afrika voor twee dagen. We rijden naar Pongola en vlak langs de grens met Mozambique. Doorkruisen een klein stukje Pongola Game Reserve. We zien auto’s lang de weg. Wat is daar? En wat denk je! Stuk of tien giraffen die de weg kruisen. Wat machtig mooi. We stoppen ook, stappen uit en maken foto’s. Vervolgens melden wij ons bij de grenspost. Krijgen eerst een bonnetje, dan gaan we door een slagboom, vervolgens bij een gebouwtje. We moeten naar binnen. Paspoorten laten zien. Er wordt ook gevraagd om het geboortecertificaat van Ditte. We zijn voorbereid en laten alle paperassen zien, krijgen een stempel op het bonnetje en mogen er via een andere uitgang uit. Bij de slagboom bonnetje weer afgeven. We dachten nu in Swaziland te zijn, maar not. We zijn nu slechts Zuid-Afrika uit. Het ritueel herhaalt zich aan de Swaziland-kant van de grens. Al met al zijn we er zo een 40 minuten mee kwijt. We vorderen goed, kunnen flink doorrijden. Ook in Swaziland is de weg prima. We zien opvallend veel scholen en heel veel suikerplantages, ook een suikerfabriek. Belangrijkste bron van inkomsten hier naast toerisme, verder… casino’s (ook veel online begrijpen we). We moeten dwars door Manzini, een van de paar ‘ grote’ steden hier. Schijnt het commerciele hart te zijn van het land. Het ziet er niet echt uit als een stad, maar druk is het wel. Kost ons zeker 15 minuten om er doorheen te komen. Het landschap is overigens prachtig, het weer ook. Zo maar 27 graden, wow wat lekker. We rijden de Ezulwini Vallei in. De laatste 4,5 km van onze rit van ongeveer 5,5 uur is onverhard. Hobbel-de-bobbel. We komen aan bij de gate van Milwane Wildlife Sanctuary. Een wildpark gerealiseerd door Ted Reilly en mede gefinancierd door Prins Bernhard, wiens foto en levensloop ook prijken in Reilly’s Rock Hilltop Lodge waar we verblijven. Een koloniaal huis vol met antiek. En wie staan daar op het terras: het gezin dat we de vorige dag even spraken in iSimangaliso Park, waar we allebei onze verbazing uitten over het enorme aantal Nederlanders in deze omgeving. Nog twee andere Nederlandse gezinnen. In totaal (incl. Ditte) 6 jongelui leeftijd 15-17 jaar. Hoe leuk is dat? De sfeer zat er gelijk goed in. Bij ons als ouders ook. Om 18.00 uur moesten we bij het hoofdgebouw zijn voor het voeden van de bushbaby’s (Gagola’s). Ze werden naar het dak gelokt en iedereen mocht stukjes banaan geven. Leuk, maar wel een beetje nep. We kijken overigens vanaf het terras prachtig uit over de vallei en de Mdzimba Mountains. Wijzelf hebben een eigen huis incl. grote keuken. Is wel circa 200 m lopen door donker bos. We hebben gelukkig twee zaklampen mee. Heel veel duikers ook hier (kleine hertjes). Prachtig onderkomen, wel wat ouder, maar top! Allebei eigen slaap- en badkamer. Ook weer eens lekker.
We hebben ook weer iets opgestoken van een van de families. Zij hebben aan het begin van hun reis een kaartje meegenomen uit een hotel waarop staat dat de overheid corrupt is en dat cash betalen aan politie niet hoort. Ze hadden het kaartje vandaag moeten gebruiken, want werden door de politie aangehouden wegens ‘ te hard rijden’ en of ze 500 Rand wilden aftikken (30 euro). Ze lieten het kaartje zien en konden door rijden. Wij hebben er gelijk een foto van gemaakt. Je kunt het maar bij je hebben.
Om 19.00 uur eten we buiten in een kring rond een bomba (kampvuur). We krijgen allemaal onze eigen butlertray. Onwijs gezellig. Kids allemaal bij elkaar en de ouders bij elkaar. We zitten er tot een uur of 23.00. Heerlijk gegeten. Steak (natuurlijk), kip en gnoe-worstjes (lekker hoor). Lizzy en Ruth, de big mamas die de boel hier bestieren, hebben het goed voor elkaar. We liggen pas tegen middernacht in bed. Latertje!