di 20/8 Jimmi Hendrikx in concert! - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu di 20/8 Jimmi Hendrikx in concert! - Reisverslag uit Lovina, Indonesië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

di 20/8 Jimmi Hendrikx in concert!

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

21 Augustus 2013 | Indonesië, Lovina

Niet de echte Jimmi uiteraard. Deze Jimmi leert kinderen uit de buurt zingen, dansen en muziek maken en geeft een paar avonden per week om 19.00 uur met de kinderen een ' concert' van driekwartier. Daar zijn we in de avond met de andere Nederlanders naar toe gegaan. Project in de buurt en onwijs leuk. Uiteraard moesten wij ook mee dansen. Na afloop een donatie gedaan (daar is het ze natuurlijk om te doen). We waren met zo'n 5-6 gezinnen, dus heel kleinschalig en dat maakte het zo enorm leuk. We werden met een mini-van opgehaald en zijn terug gaan lopen. Onderweg kregen we een enorme jeukaanval, dus thuis gekomen hebben we even ongegeneerd zitten krabben.

De dag begonnen met het ontbijt: een bleekscheten pannenkoek met 3 stukjes banaan. Zelf zetten we thee in nog een oude fluitketel op een tweepits gasfornuis. Op zich lekker, maar na een paar dagen wil je eigenlijk wel variatie. Makim is de koki, ze kookt erg lekker. Elke avond komen er 4 gerechten op tafel en een ' emmer' met rijst. Als nagerecht altijd vers fruit.

Ook kennisgemaakt met Putu, de man die hier namens de Nederlandse eigenaren, verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen in Rumah Kita, zoals ons verblijf heet. Putu is filmmaker en heeft meegewerkt aan de opnames op Bali (bij Ubud) van de film Eat Pray Love. Putu is een soort van mede-eigenaar, want je kunt hier als buitenlander niet alleen een onderneming starten, je moet altijd een Indonesische zakenpartner hebben. En dat is Putu. Kennen jullie het boek Veilig bevallen van Beatrijs Smulders? Een echte hit. Heb het zelf ook gekocht toen ik zwanger was. Beatrijs en haar man (filmmaker) zijn de eigenaren van Rumah Kita.

Om 9.30 uur kwam onze driver. Hij is freelance mecanicien. Heeft de ITB (Institut Technik Bandung) gedaan en daarna 10 jaar bij Mitsubishi in Jakarta gewerkt. Toen terug gekomen naar Bali. Hij vertelde dat iedereen Bali een bijbaan heeft, anders zijn er te weinig inkomsten. Zo is hij in het hoogseizoen ook driver.
Hij heeft ons eerst naar Munduk in de bergen gereden. Daar zijn we naar de waterval gelopen. Volgens de Balinezen is deze weliswaar iets minder hoog, maar mooier dan de Git-Git watervallen waar we eerst heen wilden. Maar we hadden geen zin in lange tochten en Munduk is dichterbij. Onderweg veel plantages met kruidnagel. Lag ook overal langs de weg te drogen, samen met cacao, steranijs en andere kruiden. Langs de kust zie je weer veel tabak. En op de helling vóór het Bratan meer overal aardbeien. Het is heerlijk dat je hier op Noord Bali gewoon kunt door rijden en niet steeds in een file zit.

Na Munduk naar de warme bronnen (hot springs) van Banjar gereden. Was ik al eerder geweest. Helaas bleek de batterij van ons fototoestel leeg! Nog naar de auto gelopen om Ditte's mobiel te halen, maar kon de chauffeur niet vinden. Geen foto's dus. We vonden het water niet echt schoon en zijn niet lang gebleven.
Vervolgens heeft de driver ons gebracht naar een Boedhistisch klooster. Prachtige meditatieruimtes met grote Boedha's uiteraard en stupa's. Geen monniken gezien, want het echte klooster was aan de overkant en dat kon je niet bezoeken. Ook hier was het weer erg rustig, volgens mij waren we de enige die binnen waren. Begin van de middag weer terug en weer bij Astina gaan lunchen en bij zwembad gehangen. En begin van de avond dus naar Jimmi Hendrikx.
We vinden het fijn om morgen weg te gaan en pakken onze koffers vast in. We zijn klaar hier.