Woensdag 26/7 Kakadu National Park - Reisverslag uit Kakadu, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Woensdag 26/7 Kakadu National Park - Reisverslag uit Kakadu, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Woensdag 26/7 Kakadu National Park

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

30 Juli 2017 | Australië, Kakadu

Hallo allemaal, hier zijn we weer. Aantal dagen geen wifi gehad in de parken. Nu in onze B&B in Brisbaine even een paar verslagen uploaden. Veel leesplezier. En dankjewel voor jullie reacties. Is ook voor ons leuk om terug te lezen!
Woensdag 26/7 Kakadu National Park
Goede planning: opstaan om 7.00 uur, ontbijt, om 8.00 uur Carin auto ophalen, om 8.30 uur bij hotel, om 8.45 uur weg en om 10.00 uur onze krokodillentour op de Adelaide River. Want dit is dé omgeving voor krokodillen. Overal waarschuwingen dat je het water niet in mag. Brede, modderige rivier, vol grote ‘salties’ zoals deze krokodillen heten, ze kunnen overleven in zout water. Je hebt ook ‘freshies’ die leven alleen in zoet water. Beetje circus was het wel, want met een stok met vlees eraan werden ze verleid om te springen naar het vlees. Mooie natuur.
Totaal vandaag 250 km gereden. Eerst de Stuart Highway, daarna over de Arnhem Highway (stel je daar niks bij voor, gewoon een provinciale weg, maar je mag er wel 110 rijden). Overal zie je grote termietenheuvels. Erg groen hier, wetlands. Genoeg water.
Kakadu National Park ligt in Arnhemland. Vernoemd naar het schip de Arnhem dat hier als een van de eerste aan de noordkust van Australie aan land kwam. Arnhemland is eigenlijk één groot zandsteenplateau. Deze parken zijn het homeland van de Aboriginals. Komen we ook regelmatig tegen. Park is door de Aboriginals gedeeld met c.q. in bruikleen gegeven aan de overheid.
Bij aankomst in Jabiru (zo heet het plaatsje waar we deze nacht verblijven) eerst boodschappen gedaan in het ‘Towncentre’. Tja daar is dus precies 1 supermarkt, waar de nodige koelingen leeg staan. Wordt natuurlijk regelmatig aangevoerd, maar zullen weleens zonder zitten. We zien hier ook vrachtwagens met niet twee (zoals in NL) maar met drie aanhangers. Ze noemen dat Road Trains. Als je ze inhaalt, haal je feitelijk 4-5 personenauto’s in in één keer. Doen we niet teveel dus. We kopen in de supermarkt een sandwich (altijd wit brood helaas) voor de lunch, want andere faciliteiten zijn er niet (geen restaurants bijv.). Jabiru is ooit gesticht voor de winning van uranium. Mijnen zijn hier vlakbij. Ongelofelijk dat dat toegestaan is in een Nationaal Park.
Na te hebben ingecheckt in onze bushbungalow (Ditte in shock, hoewel meer ruimte en faciliteiten dan in de Outback, die kakkerlak gisteravond op haar bed in Darwin hielp natuurlijk niet mee…) vertrekken we naar Nourlangie Rock. Hier veel tekeningen van Aboriginals, tienduizenden jaren oud. Prachtig uitzichtpunt op de rock. Was wel ff een activiteitje van 2x 45 minuten lopen in 35 graden. Wat een hitte. We begrijpen nu waarom we in de Outback ook al weer iedere ochtend zo vroeg opstonden…
We puffen uit bij onze bushbungalow. Deels van geperforeerd golfplaat (je kunt van binnen naar buiten kijken), met tentdoek-dak. Zit wel een ventilator in het dak. Klein aanrecht met koelkast. Apart van de ‘bungalow’ op paar meter afstand onze eigen douche/wc/wastafel in een gebouwtje van 2x2m. Ook vlakbij een bbq-plek, met aanrecht etc. We zien het echt niet zitten om hier zelf te lopen kokkerellen. We gaan eten in het nabij gelegen Crocodile Hotel. Even bijkomen in een airconditioned omgeving (en wifi!). Als we rond 19.30 uur terug komen in onze bushbungalow is het wel iets afgekoeld naar 28 graden.
Hoe gaan we dat doen met ontbijt morgen? De Bakery die in onze reisbeschrijving staat (waar we onze hoop op gevestigd hadden) is sinds eind vorig jaar dicht. Maar we hebben vanavond bij de BP getankt en daar hebben ze ook wel wat en die gaat al om 6.30 uur open. Geregeld dus.