Dinsdag 25/7 Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Dinsdag 25/7 Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Dinsdag 25/7 Darwin

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

25 Juli 2017 | Australië, Darwin

Een dag rust is voor ons om 9.30 uur op de fiets stappen! Handig Swipe&Ride fietsverhuur hier. Wel op dezelfde plek inleveren als je 'm opgepikt hebt. En helaas met helm op. We fietsen via het Bicentennial Park (bij ons voor de deur van het hotel), naar Cullen Bay, naar Mindil Beach, via Fannie Bay naar het East Point Reserve. Op East Point ook het Military Museum waar we even een drankje doen, want ja het is toch 30+ inmiddels. Prachtige natuur hier langs de kust. We eindigen vlakbij ons hotel bij The Waterfront voor een lunch in één van de vele restaurantjes. Carin heeft gezien dat ook hier een Royal Flying Doctor Service is en gaat er langs. Blijkt een combi te zijn van de RGDS en een tentoonstelling over de Tweede Wereldoorlog. Darwin is 2x door de Japanners plat gebombardeerd in 1942. En in 1974 barstte de orkaan Tracey boven Darwin los, waarbij 90% van de huizen werd verwoest in 4 uur tijd. Je ziet hier dus weinig oude gebouwen. Darwin dankt zijn naam aan Charles Darwin, omdat het is ontdekt in 1839 door de kapitein van The Beagle, het schip waarmee ook Charles Darwin over de Grote Oceaan heeft gezeild.
Heel interessant de tentoonstelling en hologram voorstelling over de Flying Doctors. Gestart eigenlijk als hulp over land, met kamelen en later auto's. Zo rond 1916. John Flynn schrijft de toenmalige minister president aan dat hij vindt dat de mensen in de Outback, waar Australie veel aan te danken heeft, niet verstoken mogen blijven van medische hulp. Na de start komt een medicijnen student met liefde voor de luchtvaart met het idee om vliegtuigjes in te zetten. Hij maakt het zelf niet meer mee, want komt om in de 1e WO. In 1924 komen de eerste vliegtuigjes. Dan nog met bereik van 400 miles. De huidige vliegtuigen hebben een bereik van 3000 miles. Per jaar helpt de RFDS 278.000 mensen, zowel ter plekke als via de radio (Facetime wellicht dezer dagen). Ook vliegen ze mensen over als er bijvoorbeeld elders een orgaan voor hen beschikbaar komt.
Rond 14.00 uur nestelen de dames zich bij het zwembad. Puzzelen en de volgende dagen voorbereiden, want morgen halen we de huurauto op en gaan we op eigen gelegenheid drie natuurparken bezoeken.
Voor wie foto's wil zien: Carin volgen op Facebook. Uploaden in dit dagboek lukt niet.
Sommigen van jullie vragen zich af hoe het met Ditte gaat. Stukken beter, nog wel regelmatig dikke mucus ophoesten en neus snuiten, maar al weer een paar dagen in orde. Ze slaapt wel lange nachten, soms al om 20.00 uur naar bed en dan 12 uur onder zeil! Goed voor het herstel.

• 25 Juli 2017 - 22:22

Jany De Kruijf:

Veel leer ik over de geschiedenis van Australië. Had je thuis al veel gelezen of doe je dat ter plekke?
    Fijn dat het met Ditte de goede kant op gaat.

• 28 Juli 2017 - 00:15

Jack:

Hallo Dames,

Ik leer veel over de topografie van Australie! Jullie doorkruisen het hele continent! Had even moeite alles te vinden op google earth, maar dat ligt aan het Senegalese internet. Ben benieuwd hoe jullie autotocht verloopt! Ik vermoed even geen internet?
    Mooi vervolg van jullie reis!!