ma 17/7 Lantau - Reisverslag uit Lantau Island, Hong Kong van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu ma 17/7 Lantau - Reisverslag uit Lantau Island, Hong Kong van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

ma 17/7 Lantau

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

17 Juli 2017 | Hong Kong, Lantau Island

Een lange goede nacht gehad. Na het ontbijt is Ditte nog een uur gaan slapen. Ze is niet fit, al een paar dagen niet. Buikpijn, keelpijn, ontstoken oog. Vandaag staat Lantau Island op het programma. Eén van de ruim 200 eilanden van Hong Kong. Uiteindelijk pakken we tegen 11.00 uur de MTR (metro) naar Tung Chung en vervolgens de Ngong Ping kabelbaan naar het Po Linklooster en de Grote Boeddha. De tocht met de kabelbaan duurt 25 minuten en gaat over 5,7 km over het groene Lantau. Soms gaan we door de wolken, maar we spreken van geluk omdat we best goed zicht hebben en het is weer droog. Dat was vanmorgen in het hotel anders. Het regende hard en zelfs op de 22e verdieping (onze kamer) zaten we in de regenwolken.
Het klooster is een pelgrimsoord. De grote zaal is prachtig (sorry, we hebben toch een foto genomen). Ook hier zijn we weer een van de weinige blanken. Allemaal Aziaten. Hier en daar lopen stieren vrij rond (tussen de mensen en de shops). De Grote Boeddha is indrukwekkend, een bronzen beeld van 34 m hoog, gegoten in 220 stukken. We zijn verbaasd over het hakenkruis op zijn borst. Maar later op de kamer zien we dat dit hakenkruis (Swastika, uit Sanskrit, teken van goed) rechtop staat. Het Duitse hakenkruis is iets gedraaid. Weten we dat ook weer.
Net voordat we met bus 11 naar Tai O willen vertrekken komt het werkelijk weer met bakken naar beneden (en dat blijft zo tot we 's avonds het licht uit doen). Bij de bushalte mist Ditte opeens haar telefoon. Ze rent direct terug naar de Starbucks waar we net een broodje hadden gekocht. Gelukkig hij ligt er nog!
Tai O is een vissersdorp aan de westkust van Lantau en één van de laatste plaatsen met traditionele vissershuisjes op palen. We struinen door een winkelstraatje (met plu uiteraard), maken wat foto's en zijn dan de eeuwige regen zat. We zoeken bus 1 op en gaan naar Mui Wo. Vandaar de snelboot terug naar Hong Kong. Op zee is het uiteraard ook niet rustig met dat hondenweer. Het water kletst met grote regelmaat over de boot heen (@Edwin: nee, ik overdrijf NIET). In de MTR scheiden onze wegen. Ditte gaat rechtstreeks naar het hotel en Carin stapt een station eerder uit om naar een apotheek (Chinese) te gaan voor keeltabletten en oogzalf. Heel grappig: als je met een natte paraplu een winkel (of je hotel) binnenkomt, krijg je een lang smal plastic zakje om je plu in te doen, zodat de winkelvloer niet nat - en dus spekglad- wordt.
We gaan het hotel niet meer uit en nemen in de avond onze rust. We hebben ons tegoed gedaan aan het zeer uitgebreide buffet in het hotel. Ditte heeft zo'n beetje elk van de twintig (?) desserts uitgeprobeerd! We gaan vroeg slapen. Morgen om 5.30 uur op voor onze vlucht naar Sydney.

• 17 Juli 2017 - 15:36

Gelske:

Zo, dat was dan mazzel met de telefoon tussen alle tegenvallertjes! Jullie hebben toch veel gedaan, petje af! En een goed beeld van HK.

• 17 Juli 2017 - 15:57

Annelies:

dag dames,
    ik bewonder jullie planning- goede voorbereiding of goede reisbeschrijving vooraf? hopelijk wacht de zon jullie op in Australie en kunnen jullie daar in een minder hectische reis beetje uitrusten..
    Fijne start in Australie!

• 18 Juli 2017 - 00:10

Jack Verhoek:

Jaloers op Ditte, zou ook mijn keuze zijn: alle nagerechten uit het buffet! Jammer van de regen. Toch nog veel bekeken! En nu een goeie reis naar Sydney! Ik blijf smullen van jullie verhalen!

• 18 Juli 2017 - 00:13

Jany De Kruijf:

Veel gezien ondanks de regen.
    Jammer van al dat water in HK.
    Ditte, ik hoop dat je snel weer fit bent.
    Zie jullie terug in Australië.