Vrijdag 15 juli, Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Vrijdag 15 juli, Oudtshoorn - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Vrijdag 15 juli, Oudtshoorn

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

16 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Ditte kon heerlijk uitslapen tot 8.30 uur. Als je wakker wordt is het echt koud in de slaapkamer en dat krijg je niet snel warm. Er is wel een verwarming, maar die stelt weinig voor. We lopen eigenlijk altijd in lange broek, shirt met lange mouwen en vest.
Er is regen voorspeld voor vandaag aan de kust, dus wij besloten om landinwaarts te trekken naar Oudtshoorn, de struisvogelhoofdstad in het Klein Karoo-gebied. Dat bleek een goede keuze. Veel zon gehad en zo’n 20 graden. Ongeveer een uur rijden over de Outeniqua pass en door het gelijknamige gebergte. Geweldig mooi het fynbos (struiken) en roodbruine aarde. Zodra we de pas over waren de eerste struisvogels. Voorbij Oudtshoorn naar Canoo Ostrich Farm geweest en ons alles laten uitleggen over deze vogels. We hadden deze uitleg al gehad op Aruba, eerder dit jaar, waar ook een struisvogelfarm is. Maar Carin’s geheugen is een zeef, dat van Ditte gelukkig niet (jonger he). Je kunt hier ook op struisvogels rijden, maar dat vonden wij niet kunnen. De dieren worden wel 40-45 jaar oud, zijn met 14 maanden volgroeid. Als ze gehouden worden voor het vlees, dan gaan ze op deze leeftijd naar ‘ die slagthuis’ . De handel in veren stortte in ten tijde van de 1e WO, omdat men toen moest kiezen tussen een auto of dure kleding. Die keuze viel uiteraard uit in het voordeel van het vervoer. Er zijn tijden geweest dat je voor de prijs van een veer een huis kon kopen. We wilden nog naar een van de ‘verenpaleizen’ (een authentiek huis van een verenbaron), maar helaas gesloten. Gebeurt vaker dat bijvoorbeeld een restaurant dat wordt aanbevolen, gesloten is. Komt door de winterperiode.
Omdat we al een eind op weg waren zijn we door gereden naar de Canoo Grotten, een van de tien belangrijkste toeristische attracties in Zuid-Afrika (de Tafelberg en Kruger zijn er ook twee van). De grotten zijn ontdekt door de Karooboer Jacobus van Zyl, toen met een olielamp. Ze zijn inderdaad indrukwekkend. Wij hebben de gewone toer gedaan. Voor de ‘adventure tour’ waarbij je soms op handen, voeten, buik door de openingen moet schuiven kwamen we niet in aanmerking. Althans Carin niet, want voor die toer mag je niet boven de 50 zijn. Au! Voordat onze toer startte heerlijk op het terras van de zon genoten. Wel met fleece trui aan overigens.
Ditte had een lunchadres gevonden in ons boek: Jemima’s in Oudtshoorn. Wat was dat lekker en leuk. En het kost hier geen drol. We waren 25 euro kwijt voor een heerlijk diner incl. dessert. Het terras buiten deed ons twijfelen of we wel naar binnen moesten gaan, maar eenmaal in het restaurant was het fantastisch. Prachtig opgedekte tafels en rijk aangekleed met antiek, kunst, bibliotheek en natuurlijk brandde de open haard. Zo lekker! Een echt huiskamer-gevoel en het was inmiddels 15.00 uur, dus we waren wel aan een versnapering toe.
Overigens is Oudtshoorn een zustergemeente van Alphen a/d Rijn (dat ook een kerk heeft met de naam Oudtshoornse kerk). Grappig dat de naam van onze woonplaats onder het gemeentebord staat. Dat moest natuurlijk op de foto. We zetten ook grappige Zuid-Afrikaanse teksten op de foto: Inligting Aftrekplek (=informatiepunt voor toeristen). Je komt echt hele leuke teksten tegen. ‘Veg vir jou regt’ komen we ook vaak tegen op een van de verkiezingsposters. Volgens ons zijn er binnenkort lokale verkiezingen in het land.
Mocht je je afvragen waar de foto’s blijven? We zijn al blij als we tekst kunnen uploaden. In dit guesthouse gaat dat redelijk goed, maar foto’s uploaden werkt niet. Sorry daarvoor.

• 16 Juli 2016 - 10:33

Jack Verhoek:

Weer een prachtig verslag Carin en Ditte! Beeldend, ook zonder foto's! Geniet van jullie mooie vakantie in het mooie ZA!

• 16 Juli 2016 - 18:43

Gelske:

Nou Carin, kom je toch mooi jezelf een paar keer tegen (geheugen, >50)! Enne, het is toch een zomervakantie voor jullie? Blijft het nu een beetje beter op temperatuur? Maar serieus: leuk om te lezen wat jullie meemaken. Groeten van Hans en mij.