Cape Town/Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Cape Town/Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Cape Town/Kaapstad

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

09 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Kaapstad zit erop. Het waren drie indrukwekkende dagen.
Bij aankomst werden we al opgewacht door een driver met bordje ‘ Kleinweg’ . We kwamen wat later naar buiten omdat Carin zo slim was om een etui in het vliegtuig te laten liggen. Iemand van Emirates was zo vriendelijk het er alsnog even uit te halen. Op het vliegveld gepind en 2 stekkers gekocht. Die kun je in NL niet krijgen en ja, er moet heel wat opgeladen worden natuurlijk.

In The Clarendon werden we enthousiast ontvangen door Emmy. Met cake en warme chocomel, want ja winter he. Kregen gelijk een upgrade, dus twee slaapkamers met verbindingsdeur en eigen parkeerplek. ‘s Avonds heerlijk gegeten bij La Perla, een Italiaan op 10 minuten lopen. Ja, we zijn te voet gegaan, heen en terug. Is een veilige wijk volgens Emmy. Elke 8 minuten rijdt er een soort wijkwacht rond

7 juli Robbeneiland en Tafelberg
Volgende ochtend donderdag 7 juli is onze auto gebracht. De man viel van zijn stoel dat ik de chauffeur was. You? Just You? Jazeker mijnheer. Enfin alles geregeld, blijkt er geen ‘ afdekscherm’ in de kofferbak te zitten! Als het goed is komt die voor zondag alsnog.
Via Beach Road naar de Waterfront gereden en ingescheept voor Robbeneiland. Rondleiding door ex-gedetineerde. Hij was opgepakt in Pretoria bij protesten tegen een pilot met bandu education (doorvoeren van apartheid in onderwijs). Had vast gezeten van 1976-1982. Ongelofelijk als je de verhalen hoort. Zelfs op Robbeneiland bepaalde je ras wat voor kleding en eten je kreeg. Zo kreeg Mandela in zijn beginperiode als ‘coloured’ geen ondergoed en kreeg hij geen schoenen, maar slippers gemaakt van touw. Overigens ook het eerste wild gezien op Robbeneiland, drie herten. Er wonen nog altijd 230 mensen op Robbeneiland. Het ligt 11 km uit de kust van Kaapstad. Prachtig zicht op de stad vanaf het eiland.

Al met al waren we pas rond 15.30 uur terug in de Waterfront en Emmy had ons geadviseerd om rond die tijd bij de Tafelberg te zijn. De Tafelberg is een van de 7 wereldwonderen der natuur. We waren er dus pas rond 16.15 uur . Door al het gehaast vergat Carin per ongeluk de motor uit te zetten. Tja de auto heeft geen sleutel meer, niet gewend. De deur ging maar niet op slot en en toen ging ‘ het lampje branden’. Oeps motor nog aan, toch maar even uitzetten. LOL.
We waren een van de laatsten die naar boven gingen en hadden daar ongeveer een uur de tijd. Niet lang, maar wat een uitzicht! Fan-tas-tisch, we hebben genoten. Ditte heeft ook een paar ‘ dassies’ gespot (klipdassen). Het was ongeveer 5 graden Celcius, weinig wind. Om 17.30 uur ging de laatste cabine naar beneden en die wil je dus niet missen. Een rij! Pfff. Ging uiteindelijk toch nog snel. Net de zonsondergang niet meer meegemaakt.

Voor de avond had Emmy , overigens ongevraagd, voor ons gereserveerd in La Mouette, ook op loopafstand, dus weer te voet door donker Kaapstad. Omdat Ditte te horen heeft gekregen dat ze is geslaagd voor haar DELF-examen, hebben we het ervan genomen: een zes gangen Winter Tasting Menu. Heel lekker en prachtig opgemaakt. We zaten voor het haardvuur. Een van de serveersters had de hele avond haar jas aan. Zie je trouwens ook in winkels (zelfs in overdekte winkelcentra) dat personeel een winterjas draagt. Tja winter.
Het was een mooie dag. En Robbeneiland (waar je vanwege het weer niet altijd naar toe kunt) en Tafelberg (moet je ook mooi weer voor hebben) op onze eerste dag!

8 juli Langa township
Vrijdag 8 juli was een miezerige dag, heel anders dan de dag ervoor. We wilden naar Lions Head, maar die zat in de wolken. Uiteindelijk in de ochtend even rondgelopen in de V&A Waterfront, enorme shopping malls bij de haven. Lunch gewoon in The Clarendon en om 14.30 uur opgehaald voor onze Township Tour. Wat een indrukken weer. Eerst naar Six District museum om meer achtergrond te krijgen bij de townships. Six District was een township tegen Kaapstad aan die door bulldozers 50 jaar geleden is weggevaagd, omdat er huizen voor blanken moesten komen. Alleen de scholen, kerken en moskeeen bleven staan. Afgezien van een paar huizen en de Technische Universiteit is er uiteindelijk – vanwege de vele protesten- nooit gebouwd. Nu zijn ze weer bezig met de herontwikkeling en wordt het gebied weer teruggegeven aan de oorspronkelijke bewoners. We zijn naar de oudste township Langa geweest. Ons busje stopte pontifikaal voor de ‘schapenkoppen-business’. Vrouwen kopen schapenkoppen op bij de boeren en met een warme staalborstel ontdoen ze de kop van de wol, er gebeurt ook iets met de spieren, want de mond valt open en je ziet de rij tanden en daarom noemen ze deze koppen ‘smileys’. De koppen worden geroosterd en verkocht. We hebben allemaal bedankt voor een ‘ hapje’. Hebben een wandeling van een uur gemaakt onder begeleiding. In een hostel geweest. Daar werden mannen gehuisvest die in Kaapstad kwamen werken. Vrouwen en kinderen waren bij wet verboden om mee te komen. Toen de wetgeving werd aangepast, puilden deze hostels uit. Want ipv 3 mannen op 1 kamer werden het 3 gezinnen op een kamer. Toen zijn eigenlijk de golfplaten-huizen ontstaan, omdat gezinnen wegtrokken uit die overbevolkte hostels. Nu ook veel huizen gebouwd waar mensen gratis wonen of tegen heel lage huur. Er was volgens de gids, die zelf ook in zo’n hostel woont, enorm veel veranderd. Ten goede. Waar nu nog golfplaten-huizen zijn, is in ieder geval wel electriciteit en water ‘ gebracht’. Het is de bedoeling dat ook deze inwoners tzt naar stenen huizen gaan. Het was opvallend hoe positief hij was over de ontwikkeling van de leefbaarheid in de townships.
We hebben lokaal bier gedronken bij een SHEBEEN (she, omdat het door vrouwen gebrouwen wordt, been=bin, omdat je het uit een groot blik drinkt). Dat bier wordt niet commercieel verkocht, maar gebrouwen voor belangrijke gelegenheden. Het blik ging rond en we hebben het beiden geproefd. Niet iedereen waagde zich eraan, maar wij wel. Verder bij een healing doctor geweest. Zaten met 8 man serieus bijeen gepakt op max. 2 m2. Veel gehoord over onderwijs, drugsprobleem, werkloosheid. 40% is werkloos, van wie 65% jongeren. Niet omdat er geen werk is, maar vooral omdat ze niet geschoold zijn. Zo’n 50% haakt af op school. Ouders zijn weinig betrokken. Op een school van 1.400 leerlingen kwamen 20 ouders opdagen op de ouderavond! Volgens de gids zal een aantrekkende economie het werkloosheidsprobleem niet oplossen. We werden gewezen op jongeren die we op straat zagen en die volgens hem ‘ on drugs’ zijn. En jongens die stonden te posten om bij een stoplicht de ramen in te slaan van auto’s waar alleen vrouwen in zaten, om hun tas en mobile te stelen. Bij een stalletje met lokale kunst kocht ik een girafje van recycled materiaal. 100 Rand voor betaald, veel te veel natuurlijk, dat bleek later een halve maandhuur te zijn. Nou ja, toch een goede daad gedaan dan.
Om 19.00 uur in de Waterfront gegeten in een Belgisch restaurant. Allebei gekozen voor de lokale lekkernij springbok. Smaakte goed!

9 juli Hop on hop off
Lekker uitslapen voor Ditte (al vond zij 9.30 uur niet lang genoeg). Carin was al eerder uit de veren en heeft een stuk over de boulevard van Sea Point gelopen voor het ontbijt. Voor vertrek naar de hop on hop off bus heeft Cecilia (Emmy was vrij) eerst voor ons nog even contact gehad met het autoverhuurbedrijf. Niets meer gehoord over het afdekscherm voor de achterbak. Hmm. Na wat bellen blijkt er zondagochtend om 8.00 uur een andere auto te komen. Ook goed.

Met de hop on hop off bus naar Long Street (centrum) gereden. Daar rond gelopen. Green Market (mijn giraf van gisteren kostte hier slechts 50 Rand, ik heb er 100 voorbetaald), bloemenmarkt. St. Georges Mall. Op weg naar de wijk Bo Kaap kwamen we een superleuk klein tentje tegen: Honest Chocolate Café. Heel schattig, lekker warme choco met bonbons op. Leuk zo’n specialiteiten tent gerund door jongeren. De wijk Bo Kaap is bekend om zijn kleurige huizen. Door de slaven uit Maleisie gekleurd uit protest dat ze geen gekleurde kleding mochten dragen. Terug met de bus via Tafelberg naar Camps Bay. Het was een prachtige dag, dus heerlijk op terras geluncht (Ditte aan de ‘ Sex at the beach’ cocktail, ja met vodka) en nog even op strand gezeten. Het laatste stuk met de bus gekwijld vanwege de prachtige huizen langs de weg (Clifton Bay o.a.). Appartementen, waarvan het dak op gelijk niveau met de weg ligt. Je rijdt met je Porsche (in overvloed daar!) zo het dak op. Zo’n parkeerplekje kost een paar miljoen Rand.
Halverwege de middag op de day beds bij het zwembad een uurtje geluierd. We waren best moe, want ondernemen veel. Einde middag voor de zonsondergang even Signal Hill op gereden. Mooooie foto’s gemaakt. Gegeten bij Strolla, een nieuwe tent die gisteren beschreven werd in Kaapstad Magazine. Een aanrader overigens als je een keer naar Kaapstad gaat, dat magazine.

• 09 Juli 2016 - 23:22

Jany De Kruijf:

Wat hebben jullie al veel gedaan deze eerste dagen.
    Robbeneiland en Tafelberg op 1 dag. En geluk met het weer.
    Al Bobbejanen gespot?

• 10 Juli 2016 - 01:13

Jack Verhoek:

Hallo Carin en Ditte,

Bij elk reisverslag dat ik van jullie lees, krijg ik zin om er ook heen te gaan. En Zuid-Afrika ligt op hetzelfde continent, dus wie weet! Ik blijf jullie verhalen graag lezen!! Heel veel plezier!

• 10 Juli 2016 - 09:37

Gelske:

Hoi ladies, wat leuk om jullie verhaal te lezen! En wat uitgebreid! Daar neem je wel de tijd voor. Leuk! Krijg zo beslist een goed beeld van stad/land. Maar ook af en toe ff rustig aan doen (Carin)!

• 11 Juli 2016 - 08:27

Annelies:

dag dames,

dat is weer genieten! Ook ik lees met plezier jullie verslag.
    Fijne reis en veel mooie indrukken toegewenst,
    met zonnige groet uit Rotterdam,
    Annelies

• 11 Juli 2016 - 12:02

Fieke:

Klinkt goed. En heel leuk om te lezen. Ik blijf jullie volgen en hoop dat het allemaal even mooi/indrukwekkend en leuk blijft. En af en toe ook even relaxen!