Berengoed! - Reisverslag uit Valemount, Canada van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu Berengoed! - Reisverslag uit Valemount, Canada van Carin Kleiweg - WaarBenJij.nu

Berengoed!

Door: Carin

Blijf op de hoogte en volg Carin

17 Augustus 2014 | Canada, Valemount

Daar lopen ze, langs de oever van Mud Lake. Moeder beer en haar cup (= jong). Het jong balanceert over een boomstam, valt eraf, pootjes in het water. Moeder sjokt verder, gaat er eens lekker voor zitten om zich te krabbelen. We bekijken het schouwspel ademloos op 15m afstand op de boot van de River Safari. Je hoort alleen het klikken van de camera’s. Ditte schiet 128 foto’s van het tafereel. We volgen ze met de boot als ze verder lopen, wel 10 minuten lang. Geweldig om te zien. De zwarte beren houden een winterslaap van circa 9 maanden. Gedurende de winterslaap bevallen ze. Daar merken ze niks van. De cup of cups (max. 3) vinden zelf de tepel en voeden zich. Als moeders uit de winterslaap ontwaakt ziet ze dat ze een nest heeft. Ze zorgt ongeveer 1,5 jaar voor haar jongen. De beren voeden zich met de zalm die rijkelijk aanwezig is in de rivieren en met de vele soorten bessen op de berghellingen.
Tijdens de River Safari zien we verder nog een soort havik op zijn nest hoog in de bomen.
Na de Safari rijden we richting Clearwater (135 km). Ditte dommelt in. Wat wil je, ze is vanmorgen om 8.00 uur wreed uit haar slaap gehaald omdat de telefoon van Carin afging. En ze mocht juist deze ochtend uitslapen! Carin klimt snel uit bed. Het is oma die probeert te Facetimen. Ze is helemaal verbaasd dat het lukt. We laten haar via Facetime de camper van binnen zien. Oma was wat ongerust, omdat ze al een aantal dagen niets van ons had gehoord en gelezen. Ze ziet dat het goed met ons gaat. Ditte laat ook haar hand zien, die weer helemaal oké is.

Het landschap bestaat nog steeds uit bergen, maar veel minder hoog, ruim onder de boomgrens. Weinig bevolking. Richting Clearwater hier en daar een boerderij/ranch, weilanden en een enkele koe.
Bij Clearwater gaan we eerst naar de campgroud. Het is weer warm, de zon schijnt. We lezen in het zonnetje en nemen een duik in Dutchlake, het meer waar de campground aan grenst. Kraakhelder water.
Einde middag rijden we Wells Gray Provincial Park in, dat ligt hier vlakbij. We zien twee grote watervallen: Helmcken Falls (de vierde in hoogte in Canada) en Dawson Falls (een lagere, maar wel heel brede waterval). En jawel, onderweg zien we nog een beer. Hij probeert de weg over te steken, maar schrikt van onze camper en de twee auto’s erachter en verdwijnt het bos weer in. We zien ‚m niet meer terug. Het ging te snel om het op de foto vast te leggen, maar onze dag is helemaal goed.
Na terugkomst willen we eten bij het restaurant, we verheugen ons op een echte maaltijd. Helaas het is vol, dus de magnetron maar weer aangezet!
Morgen geen internet, dus pas weer in Whistler is contact mogelijk!

• 18 Augustus 2014 - 21:37

Gelske:

Wat geweldig! Dat vergeet je niet snel. We zullen de foto's een keer zien. Geniet verder.
    Wij ziijn in Italie (Piemonte). Andere wereld maar lezen met veel plezier jullie verhalen.